Mijn keuzes
Suggesties om jouw leerlijn aan te vullen:

SKVR
KunstID Muziek

Binnen het programma ‘KunstID’ verzorgt SKVR wekelijkse lessen op uw school. Kies voor één of een combinatie van de kunstdisciplines; beeldend, dans, media, muziek, schrijven en theater. Uw leerlingen krijgen les van SKVR-kunstvakdocenten, zij weten wat Rotterdamse kinderen raakt, en stimuleren hen om zich verder te ontwikkelen.
De basis van KunstID ligt in de door SKVR ontwikkelde leerlijnen. Het programma is ontwikkeld binnen het leergebied kunstzinnige oriëntatie en kan ingezet worden in de groepen 1 t/m 8 van het primair onderwijs.
Breng muziek in uw school met KunstID Muziek. Uw leerlingen ervaren het plezier van muziek maken, en leren luisteren naar muziek. Door aan te sluiten op de interesses en de leefwereld van de leerlingen zet de kunstvakdocent het kind centraal in de lessen.
Met KunstID muziek leren uw leerlingen door te doen. In de muzieklessen wordt gezongen, er worden instrumenten bespeeld, ook wordt er naar muziek geluisterd en over muziek gesproken. In actieve en receptieve lesvormen wordt aandacht besteed aan klank (duur, hoogte, sterkte en kleur), vorm (verschillende vormprincipes, technieken en compositievormen) en de betekenis van muziek (stijlen, sfeer, emoties). De doelstellingen in de lessen sluiten onder meer aan bij de kerndoelen kunstzinnige oriëntatie primair onderwijs.
In de onderbouw zingen we met de leerlingen, we maken muziek met behulp van body-clapping of op eenvoudige instrumenten en we bewegen op muziek .In de bovenbouw gaan de leerlingen meer zelf componeren en liedjes vormgeven met eenvoudige computerprogramma’s.
Uw leerlingen zijn het uitgangspunt van onze lessen
In de muzieklessen van SKVR staat het kind centraal. De leefwereld en interesses van de kinderen met wie gewerkt wordt zijn het uitgangspunt bij alle activiteiten. De docent kiest per groep voor methodiek en lesvormen die aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen.
Vaardigheden
Muzieklessen ondersteunen de taalontwikkeling van uw leerlingen. Door veel te zingen leren kinderen niet alleen nieuwe woorden en begrippen; ze ervaren ook spelenderwijs het ritme van taal. Er wordt door de docenten actief aandacht besteed aan de tekst en betekenis van liedjes.
De muzieklessen hebben ook effect op andere terreinen: muziek maken vergroot het concentratievermogen en verhoogt de discipline. Kinderen oefenen luistervaardigheden en leren samenspelen. In diverse onderzoeken wordt ook de link gelegd tussen muziek maken en verbetering van rekenvaardigheden.
Groep 1/2
Groep 3/4
Groep 5/6
Groep 7/8
Duur: schooljaar
Uitgevoerd door: vakdocent
Vorm: actief
Partner: website
Contact: onderwijs@skvr.nl

Rotterdams Philharmonisch Orkest
Liedjes uit de oude doos

Over Liedjes uit de Oude Doos
In ‘Liedjes uit de Oude Doos’ worden oude kinderliedjes afgestoft en weer tot leven gezongen. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest laat i.s.m. ZangExpress de kinderen uit de onderbouw meezingen met bekende en minder bekende kinderliedjes.
Dora en haar muzikale verhuizers zijn bezig met een oud dametje te verhuizen. Dora kan, zoals gewoonlijk, haar nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ze kijkt in de dozen en vindt er telkens iets wat haar aandacht trekt. Ze gooit alles uit de dozen op een berg en maakt er een puinhoop van. Uiteindelijk wordt Dora tot de orde geroepen. Dora gooit alle spullen in een doos. Er wordt aan gerammeld, de doos lijkt te gaan koken, knalt open en we horen een kakofonie van alle liedjes door elkaar. Dora schaamt zich een beetje voor de troep die ze heeft gemaakt. Ze ruimt ‘m snel op. Als alle dozen weg zijn, blijkt er toch nog een doos over te zijn. Nog net op tijd komt ze erachter. Dora opent de doos …
Locatie de Doelen, Eduard Flipse Zaal
Data
Wo 3 april 2019 09.45 en 11.15 uur
Do 4 april 2019 10.00 en 11.30 uur
Vr 5 april 2019 09.45 en 11.15 uur
Duur 45 minuten
Voorbereiding website ZangExpress (gratis lessen)
Extra workshop De Orkest Ontdekker
Schoolbijdrage € 4,50 per leerling
Groepsomvang Per 10 leerlingen moet minimaal 1 volwassene de groep begeleiden
Groep 1/2
- orienteren 33 %
- onderzoeken 60 %
- uitvoeren 80 %





Duur: eenmalig
Uitgevoerd door: groepsleerkracht
Vorm: actief
Partner: website
Contact: educatie@rpho.nl

SKVR
Klinkt als…..

Workshop van 1 uur voor PO groep 3 en 4
Gesproken, geschreven en muzikale taal komen samen in deze workshop. De SKVR muziekdocent vertelt een verhaal met allerlei bijzondere en spannende dieren in de hoofdrol. De dieren leven in het grote bos en maken van alles mee. Het blijkt dat ieder dier een eigen geluid heeft waardoor het, net als bij de mensentaal, kan praten met de andere dieren. Sommige dieren hebben zelfs een eigen ritme! De kinderen maken zelf muziek door te zingen en te spelen op door SKVR gebrachte instrumenten. Het taalbegrip wordt aangesproken door tijdens het verhaal op speelse manier te werken met letters, woorden en tekeningen.Doelen en 21e eeuwse vaardigheden
Spelenderwijs ontdekken van geluiden door instrumenten te bespelen. Voorstellingsvermogen door de geluiden van verschillende dieren te bedenken en te beluisteren. Taalontwikkeling door gebruik van letters en woorden tijdens de workshop.
Tijdens de workshop worden de vaardigheden creativiteit, communiceren en samenwerken aangesproken.
Meer weten? Lees verder op de SKVR-website»
Groep 3/4
Duur: eenmalig
Uitgevoerd door: vakdocent
Vorm: actief
Partner: website
Contact: onderwijs@skvr.nl









